HIV/AIDS Preventie

Stichting RWF levert een bijdrage aan HIV/AIDS preventie op middelbare scholen in Nigeria gebruikmakend van het Whitney’s Kiss programma.

Dit HIV/AIDS preventieprogramma wordt momenteel succesvol gebruikt op middelbare scholen in Zuid-Afrika door de ontwikkelingsorganisatie His Hands and Feet. Met ingang van september 2016 (het begin van een nieuw schooljaar) heeft Stichting RWF, de voorbereidingsfase van dit HIV/AIDS preventie programma in Ukpo gestart. In september 2017 volgde de uitvoeringsfase op vier middelbare scholen. Het project in Ukpo liep tot en met 2020, zodat het programma niet alleen een aantal malen herhaald kon worden, maar ook de impact op de leerlingen enkele jaren kon worden gemeten en afgezet tegen een controlegroep. We streefden ernaar om het programma in principe vervolgens verder uit te bouwen in Nigeria.

De leerlingen stonden in het algemeen positief tegenover het Whitney’s Kiss’ “peer group” programma, maar onder de ouders bestond er ook weerstand. Dit had te maken met het feit dat het programma (indirect) ook ging over de vraag hoe zorgvuldig om te gaan met je seksualiteit. We hebben ervoor gekozen om het project in zijn huidige vorm niet verder voort te zetten en mee te nemen in ons Contribute project bij de aspecten gezinsplanning en gezondheidsbevordering. Voortaan zullen we ons namelijk primair richten op een iets oudere doelgroep. We blijven echter Whitney's Kiss wel gebruiken op de RWF school in Ukpo. Er werden totaal circa 1.300 middelbare scholieren met ons HIV/AIDS  pilotproject bereikt.

Nigeria heeft jaarlijks het op één na hoogste percentage nieuwe HIV besmettingen ter wereld, naar schatting heeft 3,7 % van de bevolking HIV. Nigeria is één van de weinige landen waar sinds 2009 het aantal nieuwe HIV/AIDS besmetting niet is verminderd.

Jaarlijks zijn er in Nigeria ca. 70.000 nieuwe infecties waaronder vooral kinderen en jonge vrouwen in de leeftijd van 15-24 jaar.

Veel jonge mensen worden besmet met HIV omdat ze zich niet realiseren hoe de besmetting wordt opgelopen. De HIV/AIDS problematiek in Zuidoost Nigeria is primair een gevolg van een gedragsprobleem en vervolgens wordt het een medisch probleem. Dit pleit ervoor om de menselijke waarden en normen en de daaruit voortvloeiende keuzes in te zetten om deze strijd te winnen. Het is daarbij vooral belangrijk de interventie te richten op jongeren in de adolescentie periode, omdat ze dan kwetsbaar zijn door hun seksuele ontwikkeling. Door de persoonlijke waarden en normen voor adolescente jongeren te helpen ontwikkelen en hen bewust te maken welk gedrag HIV besmetting veroorzaakt, kunnen ze levensveranderende keuzes maken.

Het programma

Het Whitney’s Kiss Programma (2004) sluit naadloos aan op bovengenoemde behoefte en is gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarin de middelbare scholiere Whitney Sithelo verschillende ervaringen op het gebied van HIV overwint. Het boek is zo geschreven dat het verhaal aansprekend is voor jongeren tussen de 11 en 17 jaar.Het Whitney’s Kiss Programma bestaat uit een boek met bijbehorende werkbladen, een handleiding voor de leerkrachten en een opzet voor een essay en drama competitie. Van het boek Whitney’s Kiss zijn al meer dan 250.000 exemplaren verkocht. Het is dus met recht een bestseller te noemen. Het programma is duurzaam omdat zowel het boek als de materialen opnieuw gebruikt kunnen worden.

Whitney’s Kiss is onderdeel van een serie waarvoor nog twee andere boeken zijn geschreven:

• Whitney’s Escape, 2012 (over drugs)
  • Whitney’s Fortune, 2013 (het overwinnen van armoede)

Initiator van het Whitney’s Kiss programma is de ontwikkelingsorganisatie His Hands and Feet (HHF). Deze organisatie is gevestigd in Zuid Afrika.