Het is alweer het vierde jaar dat we als Stichting RWF de sponsorloop Wandelen voor Water mochten organiseren. Ditmaal samen met Rotary Club Arnhem-Huissen en de IKC De Abacus, een school met bijna 500 leerlingen.

Fantastisch resultaat bij Wandelen voor Water actie in Huissen

ARNHEM - APRIL 2017

Het doel was dit jaar een schoon drinkwaterproject voor de Abaozor Community Primary School en omwonenden in Udi, Nigeria.

Het project bestaat uit:

• het slaan van een drinkwaterput
  • de aanleg van een pomp met filterinstallatie
  • de bouw van een watertoren met zonnepanelen voor de stroomvoorziening
  • de aanleg van drinkwatervoorzieningen bij de school

Woensdag 15 maart hebben we met alle leerlingen van De Abacus in Huissen gewandeld voor water. Afhankelijk van hun leeftijd liepen ze 1, 3 of 6 kilometer met in hun rugzak maximaal zes liter water.  Het was een prachtige zonnige dag en binnen een uur waren de eerst (dorstige) groepen alweer halverwege, met op het rust punt voor iedereen wat te drinken en een appel of banaan (met dank aan AH Huissen).

Er liepen bijna 500 schoolkinderen mee onder begeleiding van hun leerkrachten, geïnteresseerde ouders en een tiental enthousiaste sponsorlopers van de Rotary Club Arnhem-Huissen. Uit Amsterdam was zelfs een vertegenwoordigster van Aqua for All gekomen om gezellig met ons mee te wandelen. Aqua for All is de organisatie die overal in Nederland het wandelen voor water stimuleert en faciliteert. We hadden dus hoog bezoek!

Wandelsportvereniging "Nooit te Ver" en Nigeriaanse Oliebollen

Net als bij de Huissense avondvierdaagse stonden er onderweg, op druk oversteekpunten, verkeersbrigadiers van de plaatselijke wandelsport vereniging “Nooit te Ver” om iedereen veilig te laten oversteken. Hartelijk bedankt brigadiers!

Zo kon iedereen genieten van een prachtige, rustige en gevarieerde route in Huissen en omgeving die vooral langs veel water liep. Een route die was verkend en uitgezet door de leiding van De Abacus samen met de Rotary club Arnhem-Huissen. Goed gedaan!

Rond kwart over tien arriveerden de eerst lopers van groep 8 alweer op het eindpunt bij de school. Ze kregen daar allemaal een traditionele Nigeriaanse oliebol uitgereikt, die met liefde was gebakken door de voorzitter van onze stichting. Die viel bij de schoolkinderen goed in de smaak!

Geweldige opbrengst IKC de Abacus Huissen

Om 12 uur werd op het schoolplein, in aanwezigheid van alle deelnemers, veel ouders en een aantal mensen die het stembureau in de school hadden bezocht, het geweldige resultaat van de sponsorloop bekend gemaakt.

Er was eerst nog een toespraak en een dankwoord (RWF) en een lied over water door vier leerlingen werd gezongen. Er bleek vervolgens maar liefst 10.850 euro door de school bij elkaar te zijn gebracht.

's Middags werd er in Engeland gewandeld voor schoon drinkwater op de Abaozor school in Udi door leerlingen van Browns School in Sheffield, Kent. Er liepen circa 70 schoolkinderen mee. Ook zij hadden prima weer en konden genieten van een mooie route. De opbrengst van hun sponsorloop bedraagt tenminste 500 pond. Het is bijzonder dat ook dit jaar een school in het buitenland zich heeft aangesloten bij de sponsorloop voor ons project, we zijn heel blij met deze positieve ontwikkeling.

De actie heeft dit jaar ruim 17.500 euro opgeleverd (inclusief bijdrage Wilde Ganzen en die van Rotaryclub Arnhem-Huissen), een geweldig resultaat! Iedereen, namens de Stichting RWF en de kinderen van Abaozor Primary School, hartelijk bedankt.

Start realisatie Abaozor schoolproject

De realisatie van het schoon drinkwater en sanitatieproject op de Abaozor Community Primary School in Udi zal naar verwachting begin juni starten en in september worden voltooid.

De drinkwater en sanitaire voorzieningen op Amadim Primary school in Awoidemili, Nigeria, waarvoor we het afgelopen jaar hebben gewandeld, zijn in december 2016 feestelijk geopend. Het ziet er ook dit keer weer prima uit! (zie foto’s).

Als Stichting RWF bedanken we iedereen die als sponsor, deelnemer of vrijwilliger dit fantastische resultaat mogelijk heeft gemaakt. We zien nu al uit naar de spoedige realisatie van ons schoon drinkwater (en goede sanitatie) project voor de schoolkinderen van Abaozor Primary School in Udi in Nigeria.