Wandelen voor Schoon Drinkwater

Wandelen voor Schoon Drinkwater is een jaarlijks terugkerend evenement van Stichting RWF dat zich richt op basisschoolkinderen. Het evenement vindt in principe plaats in de week van Wereldwaterdag (22 maart). In deze week word er wereldwijd aandacht gevraagd voor het tekort aan schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden.

Een kraan opendraaien waar drinkwater uit komt? Een wc in de buurt? Voor veel mensen in ontwikkelingslanden is dit niet zo vanzelfsprekend. Vaak moeten vrouwen en kinderen vele kilometers lopen voor ze bij een (soms) vervuilde bron of een waterput een paar emmertjes water kunnen halen. En dat elke dag weer. Omdat daarnaast toiletten vaak ontbreken, liggen allerlei ziektes op de loer.

Sponsorloop Alaogidi basischool 2021/2022/2023

In 2021 organiseerde Stichting RWF samen met Rotary Club Orpington (Engeland) een sponsorloop om de Alaogidi basisschool in Osina, Nigeria te voorzien van schoon drinkwater en goede sanitaire faciliteiten. Voor alweer de vijfde keer liepen de leerlingen van Browns School in Chelsfield, Verenigd Koninkrijk. deze sponsorloop. Ook in 2024 verwachten we dat de leerlingen van Brown school zullen deelnemen aan de sponsorloop, dit jaar voor het Umunnachi community basisschool project in Anambra State.

Sponsorloop Eziawa basischool 2020

In 2020 organiseerde Stichting RWF samen met Rotary Club Arnhem-Huissen voor de zevende keer een sponsorloop om een basisschool in Nigeria te voorzien van schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen. Dit keer met IKC 't Holthuus in Huissen, een basisschool met circa 500 leerlingen en met een delegatie van de Browns School in Chelsfield, Verenigd Koninkrijk.

Donderdag 12 maart wandelden alle leerlingen van IKC 't Holthuus samen met de delegatie van de Browns School voor ons Eziawa basisschoolproject. Samen brachten ze, met steun van de lokale Rotary Club, bijna 10.000 euro bij elkaar. Een geweldig resultaat!

Het schoon drinkwater project op de basisschool in Eziawa op het platteland van Zuidoost Nigeria is inmiddels afgerond en verbetert de gezondheidssituatie van de circa 406 leerlingen op deze basisschool structureel. Deze situatie was abominabel vanwege het ontbreken van goede en hygienische voorzieningen. Daar hebben we nu samen een grote verbetering aangebracht!

Wandelen voor Water 2019

In 2019 organiseerde Stichting RWF voor de zesde keer de sponsorloop Wandelen voor Water. Dit keer, net als vorig jaar, in samenwerking met School de Lans in Brummen en met de Browns School in Chelsfield, Verenigd Koninkrijk.

Vrijdag 22 maart wandelden de leerlingen van Browns School voor ons Amawbia basisschoolproject. Ongeveer 65 leerlingen uit het speciaal onderwijs liepen mee. Samen brachten ze, met steun van de lokale Rotary Club, ruim 1.600 pond bij elkaar. Een prachtig resultaat!

Een week later wandelden, op woensdag 27 maart, alle leerlingen van School de Lans in Brummen voor hetzelfde Amawbia basisschoolproject. Afhankelijk van hun leeftijd liepen ze 1, 3 of 6 kilometer met in hun rugzak maximaal zes liter water.  Het wask opnieuw een prachtige zonnige dag met halverwege de route een rustpunt waar iedereen even wat kon eten en drinken.

Er liepen circa 50 schoolkinderen mee onder begeleiding van hun leerkrachten en geïnteresseerde ouders. Totaal werd een bedrag van ruim 1.200 euro bij elkaar gelopen. Ook dit was een prima resultaat, zeker gezien het aantal deelnemers!

Het schoon drinkwater project op de basisschool in Amawbia op het platteland van Zuidoost Nigeria verbetert de gezondheidssituatie van de circa 620 leerlingen op deze basisschool structureel. Deze situatie is momenteel abominabel vanwege het ontbreken van goede en hygienische voorzieningen. Daar gaan we samen wat aan doen!

Wandelen voor Water 2018

In 2018 organiseert Stichting RWF in samenwerking met Rotary Arnhem-Huissen voor de vijfde keer de sponsorloop Wandelen voor Water.

Donderdag 22 maart wandelen alle leerlingen van IKC Het Drieluik in Huissen voor water. Afhankelijk van hun leeftijd lopen ze 1, 3 of 6 kilometer met in hun rugzak maximaal zes liter water.  Het wordt hopelijk opnieuw een prachtige zonnige dag met halverwege de route een rustpunt waar iedereen even wat kan eten en drinken.

Er lopen circa 150 schoolkinderen mee onder begeleiding van hun leerkrachten, geïnteresseerde ouders en een aantal enthousiaste sponsorlopers van de Rotary Club Arnhem-Huissen. In Engeland lopen, net als vorig jaar, leerlingen van de Browns School in Chelsfield mee.

Op 23 mei lopen de leerlingen van de Lans School in Brummen ook nog een sponsorloop voor onderstaand  doel.

We wandelen voor schoon drinkwater op de basisschool van Amawbia op het platteland van Zuidoost Nigeria, een school met 620 leerlingen. De gezondheidssituatie op deze basisschool is abominabel vanwege het ontbreken van goede en hygienische voorzieningen. Daar gaan we samen wat aan doen!

Wandelen voor Water 2017

In 2017 organiseerde Stichting RWF in samenwerking met Rotary Arnhem-Huissen voor de vierde keer de sponsorloop Wandelen voor Water, ditmaal in Huissen.

Woensdag 15 maart hebben we met alle leerlingen van De Abacus in Huissen gewandeld voor water. Afhankelijk van hun leeftijd liepen ze 1, 3 of 6 kilometer met in hun rugzak maximaal zes liter water.  Het was een prachtige zonnige dag en binnen een uur waren de eerst (dorstige) groepen alweer halverwege, met op het rust punt voor iedereen wat te drinken en een appel of banaan (met dank aan AH Huissen).

Er liepen bijna 500 schoolkinderen mee onder begeleiding van hun leerkrachten, geïnteresseerde ouders en een tiental enthousiaste sponsorlopers van de Rotary Club Arnhem-Huissen. Uit Amsterdam was zelfs een vertegenwoordigster van Aqua for All gekomen om gezellig met ons mee te wandelen. We wandelden voor het schoon drinkwater project van de Abaozor basisschool in Udi, Nigeria. De actie van 2017 heeft ruim 17.500 euro opgeleverd (inclusief bijdrage Wilde Ganzen en die van Rotaryclub Arnhem-Huissen), een geweldig resultaat!

De feestelijke opening van de nieuwe voorzieningen voor de Abaozor school heeft plaats gevonden op 29 december 2017.

Wandelen voor Water 2016

In 2016 organiseerde Stichting RWF in samenwerking met Rotary Arnhem Rijn alweer voor de derde keer de sponsorloop Wandelen voor Water in Arnhem-Zuid.

We wandelden op woensdag 30 maart met leerlingen van de twee Pieter de Jong scholen in Rijkerswoerd een route van zes kilometer rond het Immerloo park.
Het projectdoel was een schoon drinkwater voorziening voor de Amadin Primary School in Awoidemili, in Oost Nigeria. Het streefbedrag was 10.000 euro.

Dit schoon drinkwater project maakte deel uit van een groter project waarbij deze school o.a. ook zal worden voorzien van een toiletgebouw. Het totaalbedrag was ca. 40.000 euro. Het  project zal werd gerealiseerd zodra het totaalbedrag beschikbaar was (2017). Ook bij dit project werd een derde deel van het benodigde bedrag bijgedragen door onze partner Wilde Ganzen.

Wandelen voor Water 2015

Stichting Rural Women Foundation uit Arnhem heeft in 2015 voor de tweede keer Wandelen voor Water in Arnhem-Zuid georganiseerd, e.e.a. in samenwerking met de Rotary Club Arnhem-Rijn.

Op deze zonnige woensdag hebben we samen met 200 kinderen en een aantal leerkrachten van de Margarethaschool en de Pieter de Jongschool in Arnhem meegedaan met de Wandelen voor Water sponsorloop van 6 kilometer (de gemiddelde afstand die je in ontwikkelingslanden moet lopen om water te bereiken) en een rugzak met 6 liter water er in om te ervaren wat hun leeftijdgenootjes in ontwikkelingslanden door moeten maken.

Het maakt ze ervan bewust dat schoon water, goede sanitaire voorzieningen én kennis over hygiëne – want ook daar ontbreekt het vaak aan – onmisbaar zijn voor een gezonde toekomst. Op een speelse, leuke manier. En: voor een goed doel. Op school hadden de kinderen al hun blauwe rugzakken gekregen en die gevuld met flessen water die ons door de Albert Heijn bij het winkelcentrum De Drieslag zijn geschonken. Starten deden we bij De Salvatorkerk, vlakbij het winkelcentrum. Het weer was erg goed met veel zon en er was een prachtige route uitgestippeld.

Na een hartelijk welkom gingen de kinderen, leerkrachten en clubleden enthousiast op pad. Halverwege de route was een rustpunt ingericht waar de deelnemers een speciaal door Uzo gebakken Afrikaanse snack kregen, samen met lekkere appels, krentebollen en andere lekkernijen gesponsored door Albert Heijn Drieslag. Er was natuurlijk water genoeg om te drinken. Er werd een mooi resultaat gepresenteerd: ruim € 5.400, bijeengebracht door sponsors van de kinderen, Rotaryleden. Wilde Ganzen doet er voor ons waterproject nog 's 50% extra bij.

Deelnemen of meer informatie?

Wilt u ook deelnemen aan Wandelen voor Water? en/of bijdragen aan een van onze water- en sanitatieprojecten op basisscholen in Nigeria? Neem dan even contact met ons op, telefoon 026-3217377 of mailt u naar info@stichtingrwf.nl.